Speideraksjonen 2021

5 april, 2021 av Erlend Welander

Speidere i Norges speiderforbund hjelper hvert år barn og ungdom andre steder i verden gjennom Speideraksjonen. De innsamlede midlene går til Flyktninghjelpen og Norges speiderforbunds egne prosjekter i samarbeidsland i Afrika.

Vi har en spesiell situasjon og vanlige aksjoner for å samle inn penger til Speideraksjonen kan vi ikke gjøre. Likevel prøver vi med å bruke kontakter på internett og kontakter via familie for å kunne delta i aksjonen i april.

Pengene vi samler inn gjennom årets aksjon går til Flyktninghjelpens arbeid for at barn og unge i flyktningleirer i Tanzania skal få utdanning. Å være på flukt er en veldig krevende tilværelse, spesielt for barn og ungdommer. Det å få gå på skole gir dem en viss trygghet og håp om en bedre framtid. Det gjør en stor forskjell!

Noe av pengene går til Norges speiderforbunds egne samarbeidsprosjekter med speidere i Liberia. Vi samarbeider med Liberia Girl Guide Association, slik at de kan tilby god speiding til mange flere. Speiderne i Liberia har nå bekjempelse av koronasmitten som en del av sitt samfunnsbidrag, og de gjør en viktig jobb med å spre kunnskap om hygiene og forebygging av smitte.

Skjerfmerke til Speideraksjonen

I de to årene 2019 og 2020 samlet speidere inn til sammen 1 610 000 kroner gjennom Speideraksjonen.
2020 var et spesielt år, siden Norge var «stengt ned» gjennom nesten hele aksjonsmåneden. Likevel kom det inn 380 000 kroner. Hvor mye klarer vi i år?

Informasjonsfilm om Speideraksjonen

Du har flere muligheter for å delta

• Avtal å gjøre oppgaver og tjenester hjemme eller for andre som kan gi penger til VIPPS til Medkila speidergruppe med påskrift “speideraksjonen” – VIPPSnummeret vårt er 559357
  • Ta kontakt med familie og venner og presenter Speideraksjonen. Hvis de vil være med å støtte kan du sende dem VIPPSnr til Medkila speidergruppe: 559357