Å være speider i vår speidergruppe innebærer

• at du får oppleve vennskap, friluftsliv, samhold, glede, mestring og mye mye mer!
  • at du får oppleve mye moro sammen med andre som liker å være ute i naturen året rundt. I speideren gjør vi det meste, alt fra å tenne bål, padle kano og bygge trehytte, til å lage video, klatre i trær og dra på leir i Norge eller utlandet.
  • at vi har møte hver uke, og turer eller andre morsomme ting flere helger i året
  • at du som speider fra 11-årsalderen også medlem av en patrulje, som består av ca. 5–8 jevnaldrende mellom 11 og 16 år. Sammen både planlegger og gjennomfører dere turer og møter på egen hånd. Slik får dere mulighet til å prøve dere frem og lære av egne erfaringer, og – kanskje aller viktigst – dere får bestemme mye av innholdet og aktivitetene selv.
  • at du får mulighet til å dra på overnattingstur helt uten voksne og være ute hele året
  • at du også får medlemsbladet SPEIDEREN i posten fire ganger i året

Hva kreves for å bli speider?

• at man har lyst
  • at man liker å være ute
  • at man ønsker å ha det gøy med venner
  • at man er nysgjerrig på å lære noe nytt, feks klatring, orientering, lage byggverk med stokker og tau, lage film eller tenne bål uten fyrstikker
  • at du melder deg inn. Du kommer til innmeldingsskjemaet ved å trykke HER!

Engasjerte speiderledere

Flinke og engasjerte speiderledere veileder og hjelper patruljene med å planlegge og gjennomføre aktiviteter, prosjekter og eventyr dere ønsker å legge ut på.

Som speider får du mye og variert erfaring med hvordan du planlegger og gjennomfører et prosjekt. Du oppdager at man får til mye mer når man jobber sammen enn alene. Slik får du trening i å ta ansvar for deg selv og andre, du blir en kløpper på samarbeid og trygg på ferdsel i naturen, året rundt.

Med økende alder og erfaring, får speiderne passe store utfordringer de kan løse og lære mer av. Slik vokser selvtilliten og tryggheten på egne evner, samtidig som evnen til å samarbeide med andre og ta ansvar for seg selv og andre utvikles.

De eldste speiderne i troppen får ofte ekstra ansvar og muligheter til å utvikle seg gjennom å være patruljeførere (PEFF) og assistenter (ASS). De leder patruljen, som sammen planlegger og gjennomfører aktiviteter og turer.

I Medkila speidergruppe har vi i dag 5 patruljer. 4 ordinære patruljer som heter Ekorn, Jerv, Ulv og Ørn. I tillegg har vi i høstsemesteret en egen aspirantpatrulje for nye speidere.

Innmelding

For å bli med fyller du ut interesseskjemaet som sendes direkte til vårt medlemssystem Min speiding. Du kommer til skjemaet ved å trykke HER!

Bever 1.-2.klasseBever 1.-2.klasse Flokk 3.-4.klasseFlokk 3.-4.klasse Tropp 5.-10.klasseTropp 5.-10.klasse Rovere 16–25 årRovere 16–25 år