Sovepose og liggeunderlag

Sover du ikke godt, blir det en dårlig tur. Derfor er en god sovepose en av de få tingene det lønner seg å bruke litt penger på.

Litt om soveposen
Hvor lave temperaturer tåler soveposen?

Soveposer selges med en oppgitt ekstrem- og komforttemperatur, ofte med forskjellige temperaturer for jenter og gutter. Slik forteller produsenten hvor varm soveposen er.

Står det at en sovepose har ekstremtemperatur på ÷25 grader og komforttemperatur på ÷15 grader, skal du kunne sove ute i ÷15 grader. Du kan bruke den i kaldere vær, men da er det mulig at du vil fryse litt. Men det er store forskjeller fra person til person og mellom gutter og jenter. Prøv ut hva som gjelder for deg.

Vinterposer bør ha komforttemperatur på ÷15 grader eller kaldere. Sover du ikke ute om vinteren, kan du greie deg med sommerpose som har komfort ned til ÷5 grader. Hvis du sover i snøhule, er innetemperaturen rundt null grader. I telt kan det bli mye kaldere.

Soveposen er viktig sikkerhetsutstyr hvis du blir overrasket av dårlig vær, eller du av andre grunner må være lenger ute enn du tenkte. Så ta gjerne med deg en liten sovepose på dagstur.

Litt om liggeunderlag
Nesten like viktig som en god sovepose er liggeunderlaget, fordi det isolerer og gir deg en «myk» seng.

De enkleste liggeunderlagene er laget av skum, men oppblåsbare underlag er også mye brukt. I tillegg kommer naturens egne underlag, som reinskinn og granbar. Er det vått og kaldt kan det være smart å kombinere underlagene. For eksempel et skumunderlag nederst og et oppblåsbart øverst.

Skumunderlag er en veldig god start for speidere. Det funker helt fint selv om det kommer noen gnister fra bålet. Det tåler også skarpe kvister og stein på bakken.

Oppblåsbare underlag er fine til mye, men ikke så fine når speideren mister kniven ut av slira og det blir hull. Da blir nettene lange, fordi underlaget blir helt flatt og kulda setter inn.

Tips!
Skumunderlag/trekkspillunderlag under luftfylt underlag sørger for at vi holder på varmen. Det luftfylte underlaget bør ha en R-verdi (måleenheten for isoleringsevne) som er tilpasset årstiden. En høyere R-verdi betyr bedre isoleringsevne. For vinterbruk anbefaler vi en R-verdi fra 5 og oppover. For vår-, sommer- og høstbruk er det greit med en R-verdi rundt 3.

Få tips til sovepose og underlag her: